Inte så drastiskt kanske som rubriken antyder, men nu är det dags att ge sig an sovrummet på andra våningen med start från och med i morgon tisdag, 29/1 – 2013. Vad kan man säga om övervåningen förutom att vi börjar med renovering av ytskiktet. Det har inte bott någon häruppe sedan, i alla fall 80-talet någon gång. Om jag inte minns helt fel berättade ägarna som vi köpte huset av att barnen flyttade hemifrån någon gång på 80-talet, eller början på 90-talet. Det enda som jag vet vad som har hänt sedan Tretex och fönsterbyten på 70-talet är lite målning på väggarna och lite tapetsering. Jag måste skriva att det är en liten speciell atmosfär på övervåningen och särskilt nu när all Tretex och allt det andra från 70-80 talet är borta, allt känns väldigt gammalt och genuint. I det perspektivet är det bra att försöka gå varsamt fram när vi nu kommer till att fixa till så att vi kan bo däruppe.

1700-tals kakelugn

1700-tals kakelugn

Valet och kvalet har stått mellan att ha masonite eller spännpapp på sovrumsväggen och lotten föll på masonite. För mig är masonite ett ypperligt material att ha som underlag för tapetsering och ur byggnadsvårdsperspektiv är det ett utmärkt material. Jag har spenderat en hel del tid på att försöka luska fram rent byggnadstekniskt hur man går till väga vid uppsättning av masonite på vägg, och det är inte lätt att hitta information om detta, vare sig på nätet eller via böcker.

Det finns idag 2 olika masoniteskivor att köpa, dels den som är oljehärdad och den som är porös. Idag vet jag att många köper den som inte är oljehärdad och på vissa forum på nätet vet jag att personer fuktar ner masoniten innan uppsättning och att de spikar väldigt tätt samt att de sätter den kant i kant. (jodå, alla får göra precis som de vill i sina hus). Detta är för mig ur ett historiskt perspektiv något som inte riktigt stämmer. I jämförelse med huset vi bor i så kom det masonite upp på våra väggar på 70-talet, och den är av typen oljehärdad och den är absolut inte spikad med täta rader.

Äldre metoder:
Jag har en bok från 1937 hemma och i ett par korta meningar tas masoniten upp ur målarens perspektiv. Det som står är att masoniten inte ska sättas kant i kant utan med 1 mm mellanrum och att den ska fasas i kanterna. Om den inte sätts med mellanrum finns risk att kanterna reses när masoniten trängs mot varandra. Ur boken står det: ”Det kan fastslås att det enda säkra och riktiga för dylika skarvar är vävremsa. Äro skarvarna riktigt gjorda så fyllas de första med stadig spackelfärg som får torka. Sedan breder man en andra gång över skarven, trycker fast vävremsan, en 5 cm gasbinda och spacklar ut på vanligt sätt. Sedan detta torkat spacklar man ut skarven ytterligare en gång. Behandlade på detta sätt bli skarvarna så gott som osynliga och inga ”ryggar” eller dylikt uppstå. Man spacklar även spikhuvud, märken och hammarslag två gånger. Alla spacklade ställen slipas sedan torkat med sandpapper.”

Blivande sovrum

Blivande sovrum

Vadan denna lilla lektion kanske ni undrar, svaret är enkelt, nåja för mig i alla fall. Jag själv är väldigt intresserad av äldre metoder och jag försöker snappa upp så mycket jag kan av detta, vare sig det gäller masonite eller något annat. Äldre metoder som för varje år är på väg att försvinna mer och mer.

Tillbaka till renoveringen. Under all Tretex dök den gamla pappen upp med någon tapet från 40-50 talet. Tyvärr så var pappen i dåligt skick då den var sönderriven på många ställen. Antagligen i samband med att de drog ny el och tyvärr så yxade de upp pärlsponten också. Syns på några bilder där jag har fått fylla upp med ny pärlspont. Fönstret på bilden här nedanför är nytt och det satte vi upp i hösten/vintern 2012. Innan satt det ett litet 70-talsfönster. Som notis kan jag näman i objektbeskrivningen stod det aldrig att det står en kakelugn fårn 1700-talet, varför kan man undra. Men för oss som ska bo här kommer den att förgylla vår tillvaro med små brasor när hösten och vintern kommer. Tanken är inte att ha den kakelugnen som primär värmekälla då kaklet inte ska utsättas för allt för stora påfrestningar.

Sovrum med det nuya fönstret

Sovrum med det nuya fönstret

Vy ut mot hallen

Vy ut mot hallen

När det gäller tapet har vi inte fattat något beslut ännu. Det blir inte vitt i alla fall. 🙂 Det lutar kanske lite åt Boråstapeters kollektion, Karlslund http://www.borastapeter.com/sv/kollektion-karlslund/tapet-2901/ Vi tar tacksamt emot förslag från er läsare då val av tapet kan göra en tokig!

