Medans spackel och färg torkar uppe i sovrummet och lördagen kändes lite halvtråkig bestämde vi oss för att äntligen riva ner innertaket som består av Tretex i vardagsrummet. Sagt och gjort, och jag måste nog erkänna att en viss oro infann sig hos oss. För vem vet vad de tidigare ägarna har haft för sig när de har dragit ny el? Kanske hackat sönder taket på något ställe med yxan? Att taklisten har fått sin beskärda del av yxan har jag sett och visst har jag kikat upp mellan Tretex och det gamla taket av ren nyfikenhet. Tack och lov har taket fått förbli orört och nu är då äntligen Tretexen nedplockat och taket kommer åter fram efter ca 40 år. Ett fint stort pärlspontstak med en bredd på 170 mm, precis som golvet har. Visst har taket gulnat ett stycke efter alla dessa år och om inte jag minns fel återgår färgen till sin vanliga kulör när ljuset kommer åt taket. Och jag kan fanemig inte begripa hur man kunde välja att gömma detta vackra tak?! Kulturmord säger jag.

Här nedan kommer en liten bildkavalkad av nedmonteringen.

Tretextak

Tretex

Jobbet har börjat

Jobbet har börjat

Helga sliter med Tretexen

Helga sliter med Tretexen

Mycket påsalning var det

Mycket påsalning var det

Jobbet klart

Jobbet klart

Jobbet klart

Jobbet klart

Som lite kuriosa i sammanhanget och för er som gillar elektricitetens historia är detta kanske lite spännande. I taklisten av alla ställen hittade vi dessa isolatorer och själv har jag aldrig sett att man har använt de i taklisten, jag har sett dem användas i taket fram till lampan. Någon läsare kanske har mer att berätta eller själva har sett dessa isolatorer monterade i taklisten? Modellen på isolatoren har jag heller aldrig sett. Själv är jag dock barnsligt förtjust i dessa detaljer som mer eller mindre har kommit bort i dagens värld.

//Micke o Helga

Porslinsisolator

Porslinsisolator

Porslinsisolator

Porslinsisolator

